Hvordan er fremtiden for bedrifter som ikke innoverer?

Innlegget er sponset – Sånn klarer vi å levere gratis kvalitetsinnold. Takk for din forståelse! Mvh Digitalwinners.no

Bedrifter som ikke innoverer vil bli stående bak i kampen om suksess. Dette gjelder spesielt for selskaper som ikke er i stand til å finne en måte å integrere AI og automatisering i sin forretningsmodell.

Fremtiden for selskaper som ikke innoverer er dyster. De vil bli etterlatt av andre selskaper som er i stand til å ta i bruk teknologi til å forbedre selskapet.

Det er et ordtak som heter “innovate or die” fra Harvard Business Review som tar opp dette tema svært godt.

Vedora.no gjorde en fantastisk jobb under korona-pandemien, da de fant ut at de måtte bytte businessmodell. Tidligere kom folk til de å kjøpte varer, eller så leverte de kun til festivaler. Begge disse tingene ble helt endret på kort tid. Nå selger de tuja-hekk med levering og planting på sommerstid, og god tørr bjørkeved med levering på døren i Oslo på vinterstid. Denne omstillingen ble tvunget frem av å måtte innovere.

Større aktører kjøper opp mindre aktører og implementerer teknologi

Med den økte bruken av AI og automatisering har spillefeltet blitt mer skeivt. De større aktørene er i stand til å skaffe seg mindre aktører og implementere teknologien.

Teknologien forbedrer ikke bare effektiviteten til driften, men den endrer også måten folk jobber på. Det er bevist at AI kan hjelpe bedrifter når det gjelder kostnadsbesparelser og produktivitet, men det kan også forbedre ansattes engasjement.

Brukstilfellene for AI er mange i dagens digitale verden. De inkluderer innholdsgenerering for markedsføringsformål, innholdsskriving for SEO-formål, generering av e-poster for markedsføringsformål, blogging eller til og med skriving av artikler på en bedrifts nettside eller blogg

Dette sørger for at bedriften får svært lave alternativkostnader og har gode marginer.

Hva er priskrig?

En priskrig er en konkurranse blant selgere om å få kunder til de laveste prisene. Dette gjøres ved å redusere prisen på varer eller tjenester for å få flere kunder.

Priskrig blir stadig mer populært som et verktøy for både bedrifter og forbrukere. Hovedmålet med en priskrig er å sørge for at forbrukeren har tilgang til produkter eller tjenester til et lavere prispunkt enn konkurrentene.

Priskrig blir stadig mer vanlig mellom bedrifter og forbrukere fordi det hjelper dem å spare penger på kjøpene sine.

Store bedrifter som har god peiling på hvordan bruke AI og automatisering har bedre forutsetninger for å gjøre dette. Dette gjør ofte at små aktører uten denne egenskapen, som har standardiserte tjenester eller produkter går konkurs eller ikke får muligheten til å skalere på sikt.

Les om pågående priskriger her

Finn en nisje og unngå priskrig

Ideen med en nisje er å finne ditt eget unike salgsargument. Det handler om å finne en måte å skille seg ut fra konkurrentene og differensiere seg på i markedet. Du kan bruke for å finne en nisje og unngå priskrig. 3 måter å gjøre dette på er følgende:

1) Utvikle et unikt salgsargument (les mer om USP her)

2) Utvikle din personlige merkevare (les mer om rebranding her)

4) Bruke langsiktige relasjoner med klienter (Husk å mål customer lifetime value)

Lokalbedrifter kan likevel være et unntak

Vi intervjuet markedsføringsbyrået Marketin AS i Oslo, som er en liten bedrift som ønsker kun å være en liten aktør for markedsføring. De bruker smart teknologi og markedsføring til kundeanskaffelse, samt automatisering for å unngå store alternativkostnader ved manuell produksjon. De anser seg selv som å være digitale vinnere når det gjelder småbedriftsmarkedet for markedsføringsbyråer.

Del innlegg
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Andre populære innlegg