Søk
Close this search box.

5 ting du aldri bør gjøre i et kjøretøy med automatgir

Innlegget er sponset – Sånn klarer vi å levere gratis kvalitetsinnold. Takk for din forståelse! Mvh Digitalwinners.no

5 ting du aldri bør gjøre i et kjøretøy med automatgir

Har du noen gang lurt på hva som foregår inne i bilens automatgir? Det er et komplekst system som lar oss enkelt bytte gir og nyte en jevn tur. Men her er fangsten – hvis vi ikke er forsiktige, kan vi uten å vite det sette automatgiret vårt i fare.

Enten du er en erfaren sjåfør eller en nybegynner bak rattet, er det fem viktige ting du aldri bør gjøre i et kjøretøy med automatgir. Stol på meg, etter å ha lest dette, vil du aldri se på bilen din på samme måte igjen!

Unnlatelse av å bruke nødbremsen

Unnlatelse av å bruke nødbremsen

Hvis du ikke bruker nødbremsen, kan det få alvorlige konsekvenser, ikke bare for bilens stabilitet, men også for automatgirets levetid. Nødbremsen, også kjent som parkeringsbremsen eller håndbremsen, er konstruert for å holde bilen i ro når den er parkert. Selv om mange bilførere kanskje overser hvor viktig den er, spiller denne enkle mekanismen en viktig rolle for å forhindre ulykker og redusere slitasjen på girkassen.

Det er spesielt viktig å bruke nødbremsen i bakker. Når bilen er parkert i en skråning, kan vekten av kjøretøyet legge betydelig press på girkassen og forårsake unødvendig belastning. Ved å aktivere nødbremsen gir du bilen ekstra stabilitet og forhindrer at den ruller nedover skråningen og potensielt forårsaker skader eller ulykker.

Bruk av nødbremsen kan dessuten bidra til å forlenge automatgirets levetid. Girkassesystemet i en automatgirkasse er komplekst og består av en rekke komponenter som jobber sammen for å få girene til å skifte jevnt. Hvis du ikke bruker nødbremsen, kan det føre til at girkassen hele tiden er i inngrep, selv når bilen er parkert. Dette kan føre til raskere slitasje på girkassen, noe som kan føre til for tidlig svikt og kostbare reparasjoner.

Ved å aktivere nødbremsen avlaster du girkassen fra den konstante belastningen, slik at den får hvile og forlenger levetiden. Dette enkle grepet kan spare deg for kostbare girkassereparasjoner på sikt, noe som gir deg ro i sjelen og sparer penger i det lange løp.

La bilen stå i gir når den står stille i lengre perioder

Visste du at det faktisk kan føre til unødvendig slitasje på girkasse og motor hvis du lar bilen stå i drive over lengre tid? Ja, det er sant! Selv om du kanskje ikke beveger deg, er bilens girkasse og motor fortsatt i gang, noe som betyr at de jobber og slites hele tiden.

Derfor er det viktig å huske på den gylne regelen: La aldri bilen stå i drive når den står stille i lengre perioder. I stedet bør du alltid slå av bilen og parkere girkassen. Dette enkle grepet kan bidra til å forlenge girkassens og motorens levetid og spare deg for dyre reparasjoner.

Når du lar bilen stå i drive, selv når du ikke kjører, kobler girkassen inn girene og holder motoren i gang. Denne konstante innkoblingen belaster girkassen og kan føre til overoppheting. Over tid kan dette føre til feil på girkassen og behov for kostbare reparasjoner.

I tillegg kan det å la motoren gå i lengre perioder føre til unødvendig slitasje på motoren. Motoren jobber hele tiden for å holde bilen i gang, selv når den ikke er i bevegelse. Dette kan føre til økt drivstofforbruk og slitasje på ulike motorkomponenter.

Ved å slå av bilen og parkere girkassen gir du både girkassen og motoren en sårt tiltrengt pause. Dette gir dem tid til å kjøle seg ned og hvile, noe som reduserer risikoen for overoppheting og forlenger levetiden.

La bilen stå i gir når den står stille i lengre perioder

Bruk to føtter under kjøring

Hovedgrunnen til at det er en dårlig idé å bruke begge føttene når du kjører en bil med automatgir, er at det kan føre til at motoren går i turtall ved et uhell. I en bil med manuell girkasse er det nødvendig å bruke begge føttene for å betjene clutch- og gasspedalene. I en bil med automatgir er derimot gasspedalen den eneste pedalen som må brukes for å kontrollere bilens hastighet. Hvis du bruker begge føttene, kan du utilsiktet komme til å tråkke på bremse- og gasspedalen samtidig, noe som kan føre til at motoren går i turtall og potensielt skade girkassen.

Et annet viktig aspekt å ta hensyn til er at bruk av begge føttene kan påvirke evnen til å reagere raskt i visse situasjoner. Når du kjører bil, er det avgjørende å kunne reagere raskt på uventede hendelser på veien. Bruk av begge føttene kan føre til forvirring og forsinkelser i reaksjonstiden, noe som kan være farlig både for føreren og andre trafikanter.

Bruk av begge føttene under kjøring av en bil med automatgir kan også føre til unødvendig slitasje på bremsesystemet. Et konstant trykk på bremsepedalen, selv om det ikke er tilsiktet, kan føre til for tidlig slitasje på bremseklosser og rotorer. Dette kan føre til redusert bremseevne og øke risikoen for ulykker.

For å sikre trygg kjøring og unngå potensielle skader på bilen, er det viktig at du aldri bruker begge føttene når du kjører en bil med automatgir. Husk alltid å bruke høyre fot til å betjene gasspedalen og venstre fot til å betjene bremsepedalen. Dette bidrar ikke bare til å forebygge ulykker, men forlenger også levetiden til bilens girkasse og bremsesystem.

Den omfattende MC teoriprøve guide vil fokusere på «never do»-aspektene ved å kjøre motorsykkel med automatgir. Ved å forstå og internalisere disse avgjørende reglene, vil du være godt forberedt for en trygg og vellykket kjøreopplevelse.

Ikke stoppe helt opp før du skifter mellom revers og kjøring

En slik uvane er å ikke stoppe helt opp før du skifter mellom revers og drive. Denne tilsynelatende ufarlige handlingen kan faktisk ha skadelige effekter på girkassen og føre til raskere slitasje.

Mange bilførere er kanskje ikke klar over den potensielle risikoen ved denne uvanen. Når du girer uten å stoppe helt opp, fungerer girskiftet i praksis som en brems som bråstopper bilen. Dette utsetter girkassen for en betydelig belastning, ettersom den tvinges til å utføre de samme oppgavene som en brems. Over tid kan denne ekstra belastningen føre til for tidlig slitasje på girkassens komponenter.

Girkassen i en automatisk bil er et komplekst system som er avhengig av væsketrykk og presis giring for å fungere problemfritt. Hvis du ikke stopper helt opp før du girer, forstyrrer du denne delikate balansen og utsetter girkassen for unødvendig belastning. Dette kan føre til ulike problemer med girkassen, blant annet at girene glipper, overoppheting av girkassen og til og med fullstendig girkassehavari.

I tillegg til de mekaniske konsekvensene kan det også ha konsekvenser for sikkerheten hvis du ikke stopper helt opp før du girer. Hvis bilen stopper brått når du skifter gir, kan det føre til uventede rykk eller slingring, noe som kan være farlig, spesielt under visse kjøreforhold eller i visse situasjoner. Det er viktig å prioritere sikkerheten til deg selv og andre i trafikken ved å følge riktig kjørepraksis.

For å unngå disse potensielle problemene og sikre at automatgirkassen holder lenge, er det viktig at du alltid stopper helt opp før du skifter mellom revers og kjøring. Hvis du tar deg tid til å ta en pause og la bilen stoppe helt opp, reduseres belastningen på girkassen, slik at den kan fungere som den skal og uten problemer.

Kjøring med lite girkassevæske

Girkassevæske er en viktig komponent i automatgirkassen og har flere funksjoner. Den smører de bevegelige delene i girkassen, sørger for at de fungerer problemfritt og forhindrer overdreven slitasje. I tillegg bidrar den til å kjøle ned girkassen ved å avlede varmen som genereres under drift. Væsken skaper dessuten hydraulisk trykk, noe som er nødvendig for at girkassen skal kunne skifte gir effektivt.

Når girkassevæskenivået blir lavt, påvirker det direkte girkassens evne til å utføre sine funksjoner korrekt. Et av de mest synlige tegnene på for lite girkassevæske er problemer med å skifte gir. Du kan oppleve forsinkelser eller rykkvise bevegelser når du skifter gir, noe som kan være både frustrerende og potensielt farlig.

Kjøring med lite girkassevæske kan føre til ekstra belastning på girkassen, noe som igjen fører til overoppheting og økt friksjon mellom de ulike komponentene. Dette kan føre til raskere slitasje og risiko for alvorlige skader på girkassen. Hvis du ikke sørger for å opprettholde riktig girkassevæskenivå, kan det i ytterste konsekvens føre til kostbare reparasjoner eller til og med behov for å skifte ut hele girkassen.

For å unngå de negative konsekvensene av å kjøre med for lite girkassevæske, er det viktig å kontrollere og vedlikeholde væskenivået regelmessig. De fleste bilprodusenter anbefaler å kontrollere girkassevæskenivået med jevne mellomrom, vanligvis mens motoren går og girkassen er varm. Det er viktig å konsultere bilens instruksjonsbok for å finne spesifikke retningslinjer og anbefalinger.

Det er viktig å skifte gir med forsiktighet for å unngå skader på girkassens indre komponenter. Ved å skifte gir med riktig hastighet kan du forlenge bilens levetid og unngå kostbare reparasjoner i fremtiden. Å forsømme vedlikeholdet av automatgirkassen kan dessuten føre til en rekke problemer, så det er viktig å sjekke væskenivået, skifte filter og sørge for riktig innstilling med jevne mellomrom. 

Ved å unngå disse fem vanlige feilene kan du ikke bare spare penger på reparasjonsregninger, men også forbedre kjøreopplevelsen og sikre en tryggere reise. La oss ta fatt på denne reisen sammen og bli de kunnskapsrike og ansvarlige sjåførene bilene våre fortjener.

Del innlegg

Andre populære innlegg